Menekülttábor

hajléktalan gondolatok éjszakai szállása

Lélek, Szellem, Élet

2012. február 03. 19:24 - Schwerer Gustav

Töredékek a magyar nyelvi bölcsességről

Ezt a posztot már régóta meg akartam írni, de valami mindig közbejött.

Arról a két fogalomról van szó, amely két fogalom kulcsfontosságú szerepet tölt be az emberiség érzelmi, értelmi és szellemi fejlődésében.

Ez a két fogalom: a Szellem és a Lélek.

Vizsgáljuk meg szépen nyelvileg, milyen gyökök játszanak itt szerepet.

Lélek:

lél, lehel ->lélek

szél->szellem

az alapgyökök továbbképzései: lél, lehel, lehellet, lélek, lelkes (tagadó: lelketlen), lélegezni, lélegzet

szél, szellem, szellemes (tagadó: szellemtelen- viszonylag ritkán használatos)

Tehát látjuk, hogy a lélek a "lehel" ("lél") szótőből fakad. Talán elképzelhető, hogy a "lel" (mint: talál, meglel) is szerepet játszik. amellett tegyük hozzá, hogy az "él", élni, élet, élő, lét, létezés, létezni szavaknak is köze lehet ehhez a gyökhöz. Jelentéstanilag is kapcsolódnak: aki lélegzik, az nyilván él is (és megfordítva). Lásd a példát:amikor tükröt tartanak valakinek az orra alá: ha bepárásodik, akkor az illető él, tehát a lélegzetből állapítják meg az életet, vagy a halált. Itt jön be az újabb bölcsesség: élni-halni ->hálni, hullani, hulla, a magas magánhangzó pozitív dolgot jelöl, míg a mély magánhangzó negatívat.

Ami érdekes, hogy a héberben és az arabban (->sémi nyelvek) is ugyanezek a szótövek alkotják a szellem és lélek gyökök jelentés-részét, fogalmi részét.

A héberben ezek: Ruah (lehellet) és Neshamah (szél).

Az arabban a Lélek: Ruh, a Szellem: Nafs

Még egy érdekesség, ami mellett nem mehetek el szó nélkül:

A héberben és az arabban az Isten és az isten ("az" Isten és "egy(ik)" isten) szavak az Éli, illetve Allah szóval fejeződnek ki. Ez visszavezethető az ősi "Él" gyökre, amely az ősi mezopotámiai kultúrákban jelentette fölváltva ezen két fogalom egyikét (Egy-Isten, egyik-isten).

Itt jut eszünkbe a magyar esküszöveg: "Esküszöm az Élő Istenre...", tehát a magyarban az Isten egyik jelzője, hogy él. Itt szeretném jelezni, hogy a hivatalos jelentése az "Él"-nek, mint mezopotámiai istenfogalomnak: ismeretlen. Lehet hogy elrugaszkodott a feltételezés, de elképzelhető, hogy a magyar "él(ni)" szó és az ősi mezopotámiai isten-fogalom, "Él" között egyenes megfelelés van. Tehát ezen fogalom magyar eredetű, vagy részben magyar eredetű lehet. Az is lehet hogy az el-, elő, előd, első szavakkal függ össze. (ősi sémi gyök: *yl: Első, Erős, Hatalmas.)

Fontos megjegyezni, hogy nem vagyok nyelvész, de ennek ellenére érdekes, érdemes, sőt talán értékes és érvényes, amit írtam.

Nem tértem ki a lélek-szellem szavak tartalmi elemzésére sem (a lélek inkább az érzelmi folyamatok összessége, míg a szellem inkább a értelmi folyamatoké, bár ezt régebben fölcserélhetően használták, ha jól tudom az ősi héber szövegekben is), illetve a testet sem vettem bele a képletbe (test-lélek-szellem hármasság, lásd: Szent Ágoston). Itt most igyekeztem a nyelvi gyökerekre-gyökökre összpontosítani.

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://menekulttabor.blog.hu/api/trackback/id/tr594059672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.03. 19:41:34

1) roppantul idegesít, hogy cikkírás közben nem tudok szövegeket bemásolni jobb egérgombbal

2)írhattam volna, hogy magyar szellem szónak rokona a német Seele, az angol Soul, bár ezeknek inkább "lélek" a jelentése, de már beszéltem róla, hogy régebben nem volt éles különbség a lélek és a szellem közt, fogalmi értelemben és használatban.

Kíváncsi vagyok, a Ricsi mit szól ehhez a cikkhez!

Direktben:
Hahó Ricsi! Mit szólasz ezen cikkhez?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.03. 20:24:07

@Schwere Gustav: Nem engem kérdeztél, nem is Ricsi helyett, csupán egyetlen észrevétel. Hivatkozol héber, arámi szavakra, amivel semmi gond, de az ilyenekkel óvatosan kell bánni, mert egész mást jelentenek hétköznapi és filozófiai értelemben. Azaz más szinten értendőek. Nem akarok ebbe most mélyebben belemenni, valahol egy posztban már érintőlegesen írtam egy példát erre. Röviden, példának okáért az "olam" héber szó a hétköznapi értelemben világot jelent, míg vallásos iratokban örökkévalóságot. Látszólag nem azonos értelmezés, de más szinten igaz mindkettő.
Innen nézve félrevisz a szellem-lélek általad értelmezése is.
Nem kötekedni akartam, csak esetleg más megközelítést ajánlani, ami esetleg még "értékesebbé" teheti a posztot.

Szerintem Ricsit hiába várod vissza, gyengének bizonyult a szembenézéshez. Tudod, könnyű álszent módon zsidózni hasonszőrű közegben, de tapasztalatom szerint zokon esik, ha valaki visszaszól valami olyasmit, hogy "nekem mondjad, bazmeg!" Válaszolva a másik posztban nekem címzett kérdésedre, igen, minden fórumon ebből az alapállásból vállalom fel nyíltan a zsidóságom. Semmi gond, ha engem, azaz a nickemet anyázzák, különféle kevésbé hízelgő jelzőkkel minősítik, de amikor olyat állítanak, hogy pl. a családom is genetikailag alapból szarházi, ezért jogos a zsidógyűlölet, na ilyenkor tükröt tartok. Te is nehezen viselted, de legalább nem futamodtál meg.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.03. 21:06:14

Nemigen tudok ehhez mit hozzátenni, csak a szokásosat: Az ismert emberi civilizációkat megelőzően voltak birodalmak. Volt egy nagy és egységes birodalom is, onnan ered a nyelvünk. A magyaroké és a zsidóké is. A sumer birodalom volt az utolsó kapocs a letűnt világgal.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.03. 21:08:48

@biboldó: Szerintem Ricsi visszajön még. Én nem úgy ismertem meg, hogy könnyedén meghátrál. Igaz, nehezen viselte, ha egy vitában alulmarad, de nem volt rossz gyerek.

Más: hamarosan átkerülünk egy saját weblapra. Lesz fórum is, és ezt a blogot is hozzácsatolják. Sajnos a webszerkesztő srác totál elvont, mint az ilyenek általában, ezért állandóan noszogatni kell.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.03. 21:23:38

@Mr Falafel: Fene tudja. Hogy törölte kommentjeit, (azt hiszem engem is itt-ott), az nekem meghátrálásnak tűnik. Becsszó valahol sajnálom, kifejezetten szórakoztatott, hogy írt egy kabalás posztot és arra használta, hogy engem győzködjön Jézuska elfogadására. Ebben több sansz volt értelmes eszmecserére a primitív zsidózásánál. Mindegy, meglássuk, miként az új felállást is.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.03. 22:02:16

@Mr Falafel: Lehet benne valami. Ábrahámnak a sumer Ur városból indult nép(ek)-et alapító ősapai pályafutása. A nyelvészkedésben nem nagyon hiszek, de bizton állítom, hogy az orientális héber nyelv logikájában sok hasonlóságot mutat a magyarral. Csak érdekességként, egy izraeli unokatesóm hébert tanított új bevándorlóknak. Elmondása szerint magyar anyanyelvűek mindig hamarabb éreztek rá héber nyelv ízére minden más nációból érkezőknél. Felvetettem, hogy ez valószínűleg abból adódhatott, hogy mint magyar anyanyelvű, másképp foglalkoztál velük.
- Nem, kifejezetten tilos volt a héberen kívül más nyelven kommunikálni.

abandi 2012.02.03. 22:06:14

@Mr Falafel:
Erről mondana, valami bővebbet?
Nekem a különböző megalitok keltették fel az érdeklődésemet...
(Én még csak itt tartok: a Kárpát-medence, mint az ősember egyik típusának bölcsője, majd a jégkorszaki ember menedéke -Európa újrabenépesítésének kezdete ...)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.04. 00:09:45

@biboldó: Bakker, neked van igazad. A srác úgy lelépett, hogy eltüntette a nyomait. Egyedül a posztját hagyta meg. Én ezt nem értem. Ráadásul a régi felületen vissza tudtam volna állítani a kommenteket, de ezen az újon nem.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.04. 00:34:13

@biboldó: @abandi: Van egy óriási szakadék az őskori emberfélék kultúrája és az első ismert kultúrák között. Nevezhetjük hiányzó láncszemnek is. Én antropológia mellett őstörténetet hallgattam, mert kamasz korom óta foglalkoztat a paleoantropológia. Az őskori ember kultúrája akkor ugrott meg igazán, amikor az egyes emberfajták csoportjai összekeveredtek. Volt olyan időszak, amikor Európában három, egyes kutatók szerint négy ősember faj is együtt élt. Az biztos, hogy minden tudós szerint az erectus, a neander és a sapiens sapiens élhettek együtt. A habilis elvileg zsákutca volt, és másfél millió éve kihalt. Szerintem nem, de ez mellékes. A három biztos előfordult egy helyen, és az itt volt Európában. A legóvatosabb becslések szerint volt úgy 20-25 ezer év, amikor a három faj keveredett. Szerintem ez vezethetett valamiféle robbanáshoz, amitől megindultak a civilizáció építése felé. Azonban a neandervölgyi már 250 ezer éve is létezett, tehát egy korai magaskultúra nyugodtan belefért. Akárhogy is, időszámításunk előtt 30-40 ezerben már olyan emberforma élt Európában, amelyik akár technikai civilizációt is építhetett. Talán épített is. Véleményem szerint ideje és képessége volt rá. Ugyan minek várt volna további húszezer évet?
Sajnos az özönvíz előtti civilizációnak semmi nyoma sincs. Persze, ha tudnánk pontosan, mit is jelent az özönvíz, az sokat segíteni. Mindenesetre a mezopotámiai kultúrákat Európából érkező lovas népek építették, ebben az akadémikus tudomány is egyetért. Akkor meg?

abandi 2012.02.04. 01:34:38

@Mr Falafel:
Vagy 10 éve kapcsolgattam a tívít és láttam egy sorozatot a libsi Veiszer Alindával, ami épp a tatárdúlásról szólt, amiben kiderült, hogy átértékelték az általam belémverteket...
Majd kapcs... és egy Badiny Jós Feri nevű bácsi elcsukló hangon felhomályosít , hogy az egész eddig tanult történelmet meghamisították a biboldó forumtárs rokonai...
Nabazmeg, mondom: hát ennek utána járok!
Én építőmérnök vagyok, de a családi könyvtárat hűen őrzöm, ha már nem is szaporítom...
És bizony, még az 1970-es években is szó van a magyar-hun-szkíta folytonosságról...az emberi fajokról satöbbi...
Héló, -mondom magamba- hát én a gimiben jó voltam töriből, kimaradt volna valami? Úgy tűnik, hogy igen:
Mert láttam egy filmecskét a Spektrumon (úgy 2000 tájékán), ahol az európai ember első megjelenését kutatták. Kihagyták belőle a Kárpát-medencét... nyugat-ausztriai leletekkel nyitnak(neandervölgyi).
Hoppá, helyből hazudnak a "bibliakutatók"...
Ezekután (akkor még nem volt internetem)a kezembe került dr. Barabási László ( az idősebb)székelyföldi , régész, múzeológus könyve, amiben kezdtek helyreállni a dolgok, de csak a "vízözön" után...
Azaz a könyvében már vannak utalások bizonyos anomáliákra de , csak mint kutatandó érdekességként jegyzi meg.
Én is utána járnék ennek a kiesett időnek! Érdekesek a többszáz tonnás faragott(?) kövek, és a dél-amerikai "faragott" idomtalan sarokkövek, amiket még a tetris játékosok sem tudnak elképzelni...
És, hát van ez a 26.000 éves cirkulációnk a nagy fekete lyuk körül...
Van egy filmecske, ha megtalálom belinkelem...

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 02:05:48

@abandi: "És, hát van ez a 26.000 éves cirkulációnk a nagy fekete lyuk körül..."

Ez a "processzió", ami azt jelenti, ha jól tudom, hogy 25920 év alatt érnek a "csillagképek" ugyanarra a pontra az égbolton, vagyis fordul meg az egész.

A nagy fekete lyuk, vagyis a galaxisunk középében található szupermasszív fekete lyuk körül, ha jól tudom, 35 millió év alatt fordulunk meg egyszer:)

Ja, azt tudtátok, hogy vonz minket a Shapley-koncentráció néven ismert galaxishalmaz (Shapley supercluster)? kb. 10 ezernyi tejút-galaxisnyi anyag van ebben az iszonyatos koncentrációban.

650 MILLIÓ FÉNYÉV távolságra van, és vonz minket!!!!!!!!

A Shapley galaxishalmaz a galaxisok legnagyobb koncentrációja a "közeli" világegyetemünkben, és épp feléje robogunk. Útközben találkozni fogunk az Androméda galaxissal, de az csak egy csepp a tengerben, mivel az összes közeli galaxishalmaz, beleértve a Virgo galaxishalmazt (aminek a szélén helyezkedünk el) is mozog a Shapley felé.

Egy olyan dolog felé mozgunk, egy olyan dolog vonz minket, és mindent ami körülöttünk van, ahova a fény 650 millió év alatt jut el...........

www.ifa.hawaii.edu/~tully/

kb 1 hónapja találtam ezt az oldalt(valamelyik wikis cikknél volt külső hivatkozásként a lábjegyzetek között). Töltsétek le, nézzétek meg a 12 perces verziót ("quicktime movie", "soundtrack" 773 MB, rögtön az első), és ott nagyon szépen 3d-ben van ábrázolva a "galactic neighbourhood".

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 09:55:40

@abandi: Ha biboldó fórumtárs rokonai miatt vagy ennyire butuska síkagyú, akkor el kell ismerni, jó munkát végeztünk.

Baszakodáson kívül, nekem szűk ez a párszázezer éves emberiség történelme, annak ellenére, hogy már ezer évre sem látunk vissza. A néhány milliárd éves földtörténetbe ennél jóval több variáció is belefér.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 09:58:43

@Mr Falafel: Nekem gyanús ez a "srác" titulus is. A nyafogásában sok feminin elem volt. Ha még figyelembe vesszük a buzik elleni mesterkélt kirohanását, hát, ő dolga.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.04. 20:12:44

@biboldó: Nem szeretném, ha ez a poszt elsikkadna, mert van mondanivalóm, csak kicsit bevacsoráztam, és ilyenkor nem tudok gondolkodni.

Szegény Ricsi! Nekem nyolc, hogy lány volt, vagy buzi. voltak nagyon jó meglátásai. Bekattant, ez tény. Olyan, mint Tibi haverunk, az is mindig megsértődik.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.04. 20:18:13

@abandi: Egyesek, például Ringer Árpád szerint a neanderek és az erectusok több mint 250 ezer évig éltek egymás mellett, és keveredtek. Ebből fejlődött ki a mai ember. Ezzel kapcsolatban valamelyest eltér az én véleményem. annyi mindenesetre biztos, amíg az erectus csak a habilissal keveredett, közel egymillió éven át, semmi különösebb fejlődés nem történt. A neaderrel való kapcsolat viszont "azonnal" robbanáshoz vezetett. Ahol nem volt neander, ott az emberi fajták egyszerűen kihaltak. Végül a mai ember Európából indult meghódítani a kontinenseket. Ennyit az afrikai bölcsőről.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 20:22:39

@biboldó: A fogalmak etimológiájánál törekedtem a lehető legrégibb-leglényegibb elemek összefoglalására.

Azt készséggel elismerem, hogyha 5 rabbit/kabbalistát megkérdeznénk a ruah-ról meg a neshamah-ról, akkor mind ugyanazt, de mégis máshogy, esetleg más fogalmakat, jellemzőket sorolna fel. :)

Ez egy kicsit arra emlékeztet engem, amikor a 18-19. sz. német filozófusainál egy adott fogalom mást jelent Kantnál, mást Hegelnél, mást Fichténél, stb.

Direkt próbáltam elkerülni a különböző filozófiai tézisek, értelmezési tézisek közti vitákba való belemenést.

Számomra bőven elég volt a lehel-lélek és a szél-szellem párhuzamnak a puszta kimutatása. akit mélyebben érdekel, az majd megnézi úgyis, mondjuk megtanul héberül:), vagy hasonló.

Az "Él"-fogalomnál a wikipédiára hagyatkoztam főleg, és onnan "vontam egy átlagot", ahogy az ugaritiak, főníciaiak, zsidók és arabok értelmezték-használták ezt a fogalmat. Mindegyikőjüknél hasonlót, de mégis mást jelent, nagyjából "az Isten-egyik isten" koordinátákon mozog ez a fogalom a különböző népeknél.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 20:25:25

@biboldó: Ne szépítsük, mondjuk ki kereken:

elüldözted....:)

Én sajnálom a srácot. Kicsit érzékeny volt, persze, ki nem az. Manapság még divat is (emó), mondjuk őket rühellem:), de Ricsi tök rendben lévőnek tűnt.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 20:27:58

@Mr Falafel: ha nem vigyázunk, a biboldó még abandit is elüldözi. :)

Rájöttem, hogy biboldó a cylon Cavillre hasonlít a Battlestar Galacticából.

Valahogy mindig ő jut eszembe róla, valahányszor biboldót olvasom.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 20:34:46

@Mr Falafel: Az afrikai őshaza elméletét én is elvetem.

A mai EURÓPAI ember génkészletében, különböző kutatóintézetek adatai alapján, átlagosan 1-3% -nyi neandervölgyi gén van. Ez a géncsoport az afrikaiakból hiányzik.

Tehát az európaiaknál minimum van egy független európai ős-szál, amely csökkent mértékben de pár ázsiai népnél is megtalálható.

Az én őseim pl. mindig is itt éltek a Kárpát-medencében, és érzem is magamban a neander-vonalat erősen.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 20:46:27

@Mr Falafel: en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal_genome_project
A mai tudományos álláspont szerint legalább 3 homo alfaj játszott szereopet a modern ember kialakulásában:

1 a neandervölgyi
2 a denisova-hominin hu.wikipedia.org/wiki/Gyenyiszovai_ember
ezzel kapcsolatban a melanézek sztorija érdekes:
While all humans outside of Africa are now known to have inherited some genes from Neanderthals, Melanesians are the only known modern humans whose prehistoric ancestors interbred with the Denisova hominin, sharing 4%–6% of their genome with this ancient cousin of the Neanderthal.[6]
en.wikipedia.org/wiki/Melanesians

3 És végül a cro-magnoni alfaj, akitől a legtöbb génünk származik.

Külön érdekes, hogy a gyeniszovai barlang , az Altaj hegységben, a szkíták legendás ősi földjén van (az Altaj arany-hegyei), ahol Svante Paabo biológus-genetikus szerint:
"The one place where we are sure all three human forms have lived at one time or another is here in Denisova Cave”

Tehát a szkíták ősi, SZENT földjén lehetett az modern ember kialakulásának egyik gócpontja.

Mit gondolsz?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 21:55:51

@Schwere Gustav: A Battlestar Galactika rajongóiról nekem a boci boci tarka jut eszembe.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.04. 22:15:02

@biboldó: Én régen láttam a sorozatot, és, mint sci-fi értő szakember nem kedveltem különösebben. Kissé bugyuta volt. Ettől függetlenül a karakterben tényleg van biboldós.:-)))

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.04. 22:17:20

@Schwere Gustav: Nézd, ha valaki nem bírja a gyűrődést, az menjen is. El kell tudnunk egymást viselni, bármilyen szélsőségesen különböző nézeteket vallunk is. Ha nem is figyeli senki ezt a blogot, ez példa lehet sok más közösség számára.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.04. 22:48:52

@biboldó: hol írtam, hogy rajongója vagyok?:)

megnéztem, egy darabig fenn volt a gépemen, aztán kellett a hely, és letöröltem. Kb. 2 percig tűnődtem, hogy letöröljem-e. Ez volt az összes érzelmi vívódásom a BSG-vel kapcsolatban. :)

@Mr Falafel: Azért elég komoly dolgokat is boncolgatott -ahhoz képest, hogy az agyhalott amcsiknak készült- pl. a terrorizmus mennyire elfogadható (ha mi, a "jók" használjuk...) stb.

Aztán volt benne pár ütősebb karakter, pl. Admiral Cain... ott kúrták el, hogy nem nőnek kellett volna játszani a szerepet, hanem egy militáns, erős katonának, afféle japán hadvezérnek, aki tűzön-vizen keresztül viszi akaratát. Úgy lett volna benne fantázia.

Te egyébként milyen sci-fi, vagy egyéb sorozatokat nézel?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.05. 09:47:35

@Schwere Gustav: Hol írtam, hogy rajongója vagy?

Senkit nem akarok elüldözni, pech, hogy sorban a legprimitívebb formában zsidózók köszönnek be. Maradjanak, védjék meg álláspontjukat. Ne én legyek már a hibás ha képtelenek rá.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.05. 10:35:49

@Schwere Gustav: Sci-fi-ben mindenevő vagyok. képes vagyok megnézni a legbárgyúbb sorozatokat is. A Babylon 5 volt a kedvencem. A végén azt is nagyon elkúrták, de amúgy nagyon tetszett a sztori. A zenéjét pedig az a Chris Franke szerezte, akit még a Tangerine Dream-ben ismertem és szerettem meg. Gyakorlatilag minden zenéje megvan.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.05. 10:38:27

@biboldó: A legtöbben ahhoz vannak szokva, ha képtelenek megvédeni álláspontjukat, a másikat trollnak nyilvánítják, s mint ilyet, egyszerűen törlik. Most itt nem törölhetnek, de attól azért tartanak, hogy esetleg őket törlik. A reflexek működésbe lépnek, és lelépnek.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.05. 11:02:06

@biboldó: Érdemes lenne felülvizsgálni a jégkorszakról alkotott elképzeléseinket, már ami klíma biztosította lehetséges életminőségeket illeti. A jégkorszak kb. tízezer éve ért véget, s ahhoz képest gyorsan megjelentek az első nagyobb birodalmak. Elsősorban a zsidók és a sumerek történeteiből tudhatjuk, hogy azoknál korábban is léteztek kultúrák. A biblia illetve a tóra özönvíz előtti történetei beszédesek. Ha igazak! a mitoanalízis tudománya szerint minden monda valós alapokon nyugszik. Ha tehát azt feltételezzük, hogy az embernek alapvetően százezer évek kellettek, hogy egyáltalán tüzet tudjon gyújtani, akkor a 10 ezertől eltelt 7 ezer év kissé kevésnek tűnik magaskultúrák létrehozására. Én arra következtetek, hogy a jégkorszak idején, a zord éghajlati körülmények között már léteztek fejlett civilizációk. Azok alapjairól nem tudunk semmit. nem biztos, hogy technikai jellegűek voltak. Ettől még kijuthattak a csillagokba, ahogy a mahábhárata és rámajána is véli.

Mellékszál: a mai ló 1 millió éve jelent meg a földön, de csak ötezer éve szelídítette meg az ember. (Állítólag) Az viszont biztos, hogy a sumerek ötezer éve, vagyis k.e. 3000 körül már mezopotámiában voltak, s mint tudjuk, oda lóháton érkeztek. Akkor ez most hogy is van? Mióta is lovagolunk? Sajnos az egyes tudományok nem egyeztetnek, az úgynevezett interdiszciplináris kutatás csak mese. Vagy a lótörténészek tévednek, vagy a kultúratörténészek.

ilyenkor érzem, milyen kevés egyetlen emberöltő. Ha tudnék szanszkritül, óegyiptomiul, ősi kínai nyelven, és a többi archaikus nyelven is, megvalósíthatnám az interdiszciplináris kutatást. Vajon hány értékes információt tartalmazó tekercs kallódik könyvtárakban, mert lusták más népek hasonló tekercseivel összevetni a tartalmukat?

abandi 2012.02.05. 16:52:58

@Mr Falafel:
Mi a maga véleménye?
Az én olvasmányaim szerint kb. ie. 5000 környékén történt valami, ami a mai korhoz vezetett...

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.05. 18:29:29

@abandi: Ezt azért bővebben is kifejthetnéd! Az én véleményem az, hogy akár 5-6 igen fejlett civilizáció is lehetett a mostani előtt. Az idő megvolt rá. Logikus is, hogy így kellett lennie. Éppen csak kutatni nem kutatja a tudomány.

Tehetetlen Dodó 2012.02.05. 20:42:44

@Mr Falafel: Várkonyi pedzegette a témát a Sziriat oszlopaiban.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.05. 20:51:47

@Tehetetlen Dodó: Atyaég, de régi könyv! Nekem az Univerzum Könyvtár sorozatban van meg.

Tehetetlen Dodó 2012.02.05. 20:55:04

@Mr Falafel: Nekem háború előtti van, az még cenzúrázatlan.

Később Nemere sokat "merített" belőle...

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2012.02.05. 21:01:45

@Mr Falafel: Valami nagyon nem akar összeállni. A kövek tulajdonságai, az idő lineáris volta, emberiség ugrásszerű fejlődése ezek mind-mind ellentmondani látszanak a logikának.
Érdekes felvetés ennek kapcsán összehasonlítani látszólag különböző korú, nyelvű kultúrák írásos emlékeit, de nem a szó szerinti értelmezésben. Magasabb szintű értelmezéshez meg kevés az info. Talán valami azonos megoldóképlet megtalálása lehetne a kulcs. "A kulcs benned van, annyira közel, hogy nem veszed észre"
Nem szó szerinti idézet, azt hiszem egy buzi arab szufista irományából.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.02.05. 21:19:31

@Tehetetlen Dodó: Nem tudtam, hogy létezik háború előtti kiadás is. Na, amíg itthon vagyok, valahogy szerzek egyet.
süti beállítások módosítása