Nem vagyok mazochista, mégis letöltöttem Semjén Zsolt doktori dolgozatát az internetről. Láttam belőle valahol egy részt belőle, és az nagyon viccesnek tűnt. Gondoltam, talán az egész mű ilyen szórakoztató, és akkor már nem volt hiábavaló cselekedet foglalkozni vele.
Igazam is lett, meg nem is. Valóban vannak a dolgozatban kifejezetten élményszámba menő részek, amelyeket többször elolvasni is jó szórakozás lehet. Ellenben az általa használt szakirodalomra, a forrásra kísértetiesen hajazó szövegrészek többnyire szárazak és unalmasak, mint az eredeti írás. Szerintem végig saját kútfőjére kellett volna hagyatkoznia.
Glasenapp: Az öt világvallás című műve nekem is kötelező volt egyetemen. Mit mondjak, dög unalom az a könyv. Száraz adatolás, semmi több. A fickó inkább ment volna gépészmérnöknek, mint valláskutatónak. Szinte hallottam a kattogó fogaskerekeket, a belekerülő porszem miatti csikorgást minden sorában. Eh, borzalmas mű!
Semjén doktor leszögezi, a new age a sátánhoz vezető, jó szándékkal kikövezett autósztráda. Nem, nem a Közgép építette, hanem a sátán maga. Tulajdonképpen erről szól az egész dolgozat, hogy hiába a jó szándék és pozitív igény, ha egyébként félelmetes veszélyt jelentenek. Azt, hogy kire, gondosan elhallgatja a szerző.
A félelmetes veszély az új hullámosok szóhasználatában van, mert Isten helyett isteniről, és Isten megtapasztalása helyett vallási élményről beszélnek. Na, most álljunk meg egy pillanatra! Vajon Semjén úr tisztában van a magyar nyelv jelzős mondatszerkezetével és szamantikájával? Álláspontom szerint bizonyosan nincs. Ahogy a new age jelentésével sem.
Különösen az a rész megkapó, ahol a vallási igény, mint a világ megismerése iránt érzett olthatatlan vágyunk egyetlen tiszta megnyilvánulása, elementáris erővel tör fel a modern kori természettudományok dogmájának fojtásából. Érzékeltetve ezzel, hogy az Istenhez vezető út egyetlen torlasza a tudomány, a matematika, a fizika, a csillagászat, az orvostudomány, a kémia, a biológia, stb. Nyilvánvaló, amennyiben e tudományok akadályozzák az ember spirituális kiteljesedését, Istenhez való megtérését, egyértelműen az ördögtől valóak.
Nevetséges dolog, hogy holmi fizikusok filozofálgatnak. Na, hallják, még szép! Tökéletesen sátáni cselekedet. És nem csak ez, de a müzli fogyasztás és a jóga is. Bizony, meg az erdőben futás. Miért, mi a faszom van az erdőben, ami futás közben gátolja az emberi lelket Istennel való egyesülésében? Azt tudták, hogy a joghurt is az ördög terméke? Na, ha nem, akkor olvassanak Hansjörg Hemmingert. Tömjén Zsolt tőle (is) vette az okosságait.
Na, de most őszintén, milyen egyetem az, ahol, ha leírjuk, hogy a müzli és a joghurt ördögtől való, arra summa cum laude doktori címet lehet kapni? Nem vagyok nagy müzli fogyasztó és joghurtot sem iszom túl gyakran. Talán ezért is nem ismerem azon összetevőiket, amelyek egyértelműen bizonyítják, hogy ördögi főzetről van szó.
Mégis hogy várhatja egyetlen következetes keresztény is, hogy épeszű ember hinni kezd egy olyan Istenben, aki szerint a jóga vagy a erdőben futás sátánizmus, hogy a bifidus essensisről vagy actiregularisról már ne is beszéljünk. Amennyiben Istennek kifejezett szándéka, hogy maga köré futóbolondokat gyűjt, rám ne számítson.
Mondom, nem eszem müzlit, futni nemcsak erdőben, de sehol sem szeretek, nem jógázom és nem hallgatok Rolling Stones-t, ennek ellenére rám ne számítson senki keresztény, aki szerint Semjén normális, vagy az, amit képvisel Isten akaratával egyező. Akkor inkább már leszek bélyeggyűjtő, habár szerintem azok sem normálisok.
Biztosak lehetünk benne, ha a Semjén-féléken múlna, a föld most is lapos lenne, és hétvégente boszorkányokat égetnénk a Kossuth téren. A betegségeket miatyánkkal gyógyítanánk, és az egyháznak tizedet fizetnénk. Viszont a nők nem szólhatnának bele semmibe, a mi tök jó lenne, tekintve, hogy a feleség két lábon járó rizikófaktor. Már orvosilag értem. Ám pusztán ezért nem éri meg kereszténynek lenni, így maradok a más útnál, és vagy elkárhozom, vagy kiderül, hogy Istenhez nem egyetlen ösvény vezet, és a más utakon is levonhatom a Teremtővel való kapcsolatom erkölcsi konzekvenciáit.