Van egy titok.
Akkora titok, hogy sehol sem írják le. Pedig mindenhol le kéne írni. Hangosbemondón, falfirkákon, plakáton, televízión, rádión.
ez a titok az ÜZENETRŐL szól.
A negatív, cáfoló érvek szinte sosem hatásosak, a pozitívak pedig szinte mindig. (1)
Ez a világegyetem titka. ez az emberi viselkedés, gondolkodás titka. Ez a modern PR, marketing, propaganda egyik alaptörvénye. A pozitív üzenet hosszútávon legyőzi a negatívat. A tudatalatti nem ismeri azt a szót, hogy "nem". a negatív mondanivaló amúgy is logikai vakvágányhoz, logikai hurokhoz vezet.
Már csak annyit kell tennünk, hogy ezt a 2012-es aktuálpolitikai rögvalóra fordítva értelmezzük.
1.Kérdés:
"Na de mi van a híres magyar protestszavazói jelenséggel, "mindig valami ellen" szavaznak az emberek?
válasz:
a negatív érvek csak akkor hatásosak, amikor teljes és totális médiajelenlét van mögöttük. ez nyilvánvaló tény.
az elmúlt 2 évben viszont az mszp-szdsz-hez köthető médiapozíciók meginogtak, meggyengültek.
A népet csak akkor lehet mindig protestszavazni vinni, ha
1) van két begyakorolt partner.
2) kb 50-50 arányban lefedik a médiát.
3) folyamatosan zúdítják egymásra az össztüzet, ezáltal fenntartva egy jin-jang szélsőségesre polarizált szerkezetet, amikor is ami nem fidesz az mszp, és ami nem mszp, az fidesz. Az üzleti világbn is számos ilyen "lejátszott meccs", gondoljunk a Coca-Pepsi, MCDonáldsz-Börgerking és egyéb Duopóliumokra.
Ennek a bomlása kezdődött meg 2010-ben, a balliberális kommunikációs médiapozíciók (MTV, Magyar Rádió, Duna, RTL TV2) elvesztésével. Ezek a csatornák addig az MSZP-SZDSZ-nek húzták a hegedűt, de a Médiahatóság miatt, amelynek jóval a mostani kormányzáson túl is ott lesznek az emberei, 9 évre betonozva, ez a lehetőségük elvész.
Látszik tehát, hogy a politikai médiajelenlét balliberális részről erősen meggyengült. És a rendszer logikája az, hogy elég ha az egyik szereplő megroppan, kiesik, a gyűlöletkör is felbomlik, mivel immár nem TOTÁLIS. Tehát a "valami ellen" logikája megszűnik érvényesülni, és az alaphelyzet, a pozitív mondanivaló veszi át a helyét.
Ezt a közhangulaton is érezni lehet: egy roppant furcsa, fél-álomban élő, ébredező hangulat lett úrrá az országon 2010 óta. A sárdobálás sokkal kevésbé működik. a szavazói kultúra átalakulóban van. A Fidesz nem is sejtette, mibe piszkált bele, miféle íratlan alkukat rúgott fel, melyek addig a korrupt rendszert egyensúlyban tartották, és működtették.
2. Kérdés:
És mi a helyzet a Fidesz pozitív mondanivalójával?
Válasz:
A Fidesznek az elmúlt 2 év ismeretében szinte minimális a pozitív mondanivalója, a sztálinista hangvételű győzelmi jelentések meg csak addig működnek, amíg a gazdaság fejlődik, az embereknek több, vagy legalább ugyanannyi marad a pénztárcában.
Konklúzió: kiknek van ebben a rendszerben pozitív, nagy hatást elérő politikai mondanivalóra esélye?
Egy nemzeti erőnek, amely képes egy pozitív jövőképet fölvázolni, nemzeti belső megújulást hirdetni, pozitív érzelmi mondanivalóval előjönni, mely olyan széles befogadóképességű, hogy képes egyesíteni a nemzetet.
(Folyt köv)
Jegyzetek
1) Aronson-Pratkanis: Rábeszélőgép, ford: Vámos Miklós AB OVO könyvek, Budapest 1992, 29. old.