Menekülttábor

hajléktalan gondolatok éjszakai szállása

GONDOLATOK ALFÖLDI ISTVÁN, A KIRÁLY VÍZIÓJA KAPCSÁN

2013. augusztus 22. 09:37 - Mr Falafel

Nem ezt vártam az Alföldi Róbert rendezésében életre keltett István, a királytól. Amikor ezt mondom, nem úgy értem, hogy valami nemzeti összefogásra buzdító csinnadrattát vártam, nem, ilyet Alfölditől épelméjű ember nem vár. Ez a félszeg (a félszeg a székely nyelvhasználatban a nyomorék vagy mentálisan sérült) Chipolla lovag, - aki Thomas Mann hőséből csak a provokációt és a nyegle gőgöt volt képes elsajátítani, de az illúziókeltéshez már nincs elég ereje - ez soha nem rendezne a magyar állam alapításának napjára bemutatni tervezett színművet úgy, hogy az méltó megemlékezés legyen közös múltunkról, ám egyszersmind iránymutatás legyen a jövő felé. Én azt vártam, hogy a vitrioltól megrészegült csürhét felgyújtja a színpadon, s közben az artikulálatlan hangon, homlokán kidagadó erekkel őrjöngő liberális Koppány a földbe döngöli Istvánt, a demokratikus útról letévedt miniszterelnököt. Azt vártam, hogy felrobban a színpad, még akkor is, ha nem úgy robban fel, ahogy az nekem, vagy a magyaroknak általában tetszene.

Ám a színpad nem robbant fel, mert a mű erőtlen és gagyi volt. Ezért egy jobb zaciban 5 fillért nem adnának. Fintorog is az egész ország. Leszámítva a muszájliberálisok figyelemelterelő vartyogását. Összevissza mondatokba próbálnak becsempészni hatásos varázsszavakat, mint például a modern, a szimbolikus, az aktuális, és persze a provokatív. Ugyan, kérem, ha Alföldi Nemecsek Ernő lenne, és így gurítaná a színes golyókat, jogosan einstandolnák őt az arra járó Pásztorok. Hát nincs emellett az idióta mellett egy Weisz, aki mondaná, hogy „ebből a gyövésből nagy einstand lesz”? A Weisz megmondhatta volna, hogy ez sem nem modern, sem nem szimbolikus, nem is aktuális, és végül nem provokatív, a szó hagyományos értelmében. Hacsak nem az volt a provokáció, hogy az unalomtól elálmosodó közönséget hazazavarja, vagy a tévénézőket a távirányító használatára ösztönözze.

Számomra azok a nyilatkozatok a legvisszataszítóbbak, amelyek összehasonlítják az ősbemutató és a mostani mű társadalmi fogadtatását. Aljas módon igyekeznek meghamisítani az emlékezetünket. Leginkább Nagy Ferón képedtem el ebben a témakörben. Az egyszerűen nem igaz, hogy hasonlóan megosztott volt a társadalom a rockopera megítélését illetően, mint most a színházi változat esetében. Hiszen nem is egy műfaj! A rockopera, az rockopera. Ebben a mostaniban sem rock nem volt, sem opera. Blőd szintipop volt, népdalelemekkel itt-ott pofán baszva.
Az sem igaz, hogy a társadalom az ősbemutató idején a szereplők által megjelenített világnézet, erkölcsi értékrend kapcsán megosztott lett volna. Mindenki pontosan tudta, mit szimbolizál István, és mit Koppány. A rockopera a koppányi lázadásra, mint a 80-as évekbeli nemzedék lázadására épített, és ez tökéletesen átjött. Kijelölte az irányt, amit követhettünk, és mi követtük is. A mai napig abban az irányban masírozunk, és megtartottuk lázadó Koppány-természetünket, mert mi, magyarok ilyenek vagyunk.

A barátom kislánya 8 éves, és a régi István, a királyt hallgatja az autóban, az a kedvence. Mert a zenéje telitalálat, az előadók az akkori legnagyobbak, akiket nem lehet pótolni Stohlokkal, meg Feke Pálokkal. Kit érdekel egy olyan Torda, aki nem Deák Bill?
A természeti népek, és néhány fejlettebb civilizáció ma is hisz az ének, a dal erejében. A muzsikának van varázsereje. Stohl erőtlen nyökögésének nincs, az nem zene, és nem ének. Nem akarom megítélni, színésznek milyen, mert nem érdekel. De könyörgöm, miért pont ő? Mert a magánéleti zűrjei miatt utálható személy? Utálható, mint Orbán Viktor, akit megformálni próbál? Ennyi? Biztosan elmegy ez egy olyan színházban, ahol Alföldi az igazgató, csakhogy ez elvileg nem színház, hanem rockopera, egy teljesen más műfaj. Komprende?

És az egész darab ilyen műfajgyilkos volt, mint Stohl András dalolászása. Alföldi szépen eltemette a rockoperát, de előtte még jól meg is rugdosta. Ennél még az is elfogadhatóbb lett volna, ha az általa imádott, de meg nem értett Isten, a Provokáció oltárán feláldozza. Csakhogy lusta volt oltárt építeni, ezért profán unalommal orcáján rugdosta halálra az utca porában. Miközben Szörényi Levi és Bródy Tini joviális ábrázatba torzultak. S a végén feszes tenyéréllel integettek, hogy mindennel mekh vannakh elékhedve.

S hogy mi volt a lényegi mondanivaló, az sem világos. Pedig szájbarágós, aktuálpolitikai felhangoktól terhes, de legfőképpen pesszimizmusba kornyadó volt. Szinte csak suttogni merte, nehogy a gaz Orbán ifjak elragadják páholyából, s menten Kufstein várába hurcolják, mint az újítókat, nota bene jobbítókat szokta a gyalázatos magyarja. Alföldi azt suttogja elfojtott hangon, hogy nincs kiút, ne is keressük azt.  Ahogy a Beatrice Kétezredik év című nótájában Istent keresni mondja ki a hatalom hiábavalóságnak. Ám ott dal lüktetésében benne van, hogy csak azért is keresni fogjuk: "Nem igaz, hogy nem tehetünk semmit, nem igaz, hogy így kell ennek lenni!" Hát nem igaz az sem, hogy ma bele kell törődnünk a sorsunkba! A szabad akarat mindenki számára megadatott, és azt egy beszari rendező nem veheti el, még az őt ajnározó liberális médiahátérrel együtt sem.

Jaj, Istenkém, azok az erőltetett aktuálpolitikai utalások! Ez a marha úgy akart szimbolizálni, hogy a szimbolikus jelentést herélte ki. Ugyanis az eredeti műben, ami még rockoperaként ment, abban az egyház azt a világuralomra törő politikai struktúrát szimbolizálta, amely évtizedekre kényszerítette rabigába a nemzetet. Alföldinél az egyház magát az egyházat szimbolizálta, amely jelentéstani szempontból nem eredményez szimbólumot. Legfeljebb akkor, ha a keresztény egyházat az emberi bűnök eredeztetőjeként értelmezzük. Nyilvánvalóan ezért kerültek a darabba SS egyenruhás nácik. Célozva arra, hogy a katolikus egyház felelős a holokausztért. Ennél jobban persze nem rághatta szájba, nem öltöztethette a tömeget csíkos pizsamába, és vezényelhette őket szögesdrótok mögé, nem építhetett gázkamrákat. Lehet erre azt mondani, hogy provokáció, mert az, mégpedig kőkeményen. Csakhogy nem a művészet provokációja, hanem etnikum a nemzet ellen, a másság a normalitás ellen. Vagyis betegesen ordítozó rasszizmus, aminek nincs helye a művészetben.

Mindezért, az elméjében szomjúhozó gyűlölet kedvéért zárta be a magyarságot a szent koronába, mint a maradiság, földhözragadtság börtönébe, ahol a jövőt hiába keresőkként zabálhatjuk a moslékot, mert genetikailag alattvalók vagyunk. Lassan mondja, hogy mindenki értse: nektek, magyaroknak nincs jövőtök, mert nem néztetek szembe a múltatokkal.  

Persze, a rendezőnek nincs kiútja a társadalmi térben való beszorítottságából, hiszen nem tud nem más lenni. Amikor valakire ránéz, a saját mássága néz vissza rá. Akkor is ezt látja, ha a másiknak egyébként nincs is tudomása Alföldi másságáról, terheltségéről. Egy frusztrált pojáca, aki pökhendiséggel, kényszercinizmussal pótolja a tehetséget, a mondanivalót. Egy senki, aki a senkik közötti lett valaki.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://menekulttabor.blog.hu/api/trackback/id/tr445470651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.08.22. 09:39:18

Ne tudtam megállni, hogy ne írjak erről az ostoba pojácáról és az ő rendezéséről.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.08.22. 16:57:40

@Mr Falafel: Érdekes és jó kritika. Jobb a különböző érdekeltségű médiákban megjelenteknél. Eszem ágában sincs Alföldit védelmembe venni, de szerinted mi a túró lelkesítőt nézőpontot tudott volna mutatni? Nem csak ő, hanem bárki más? 1983-ban volt közös ellenség, tényleg öntudatra ébresztő volt a mű. Egyaránt szólt minden magyarhoz vallástól, világnézettől, politikai gondolkozástól függetlenül. Sőt, határokon túlmenően is. Nem akarom a fennkölt "nemzeti" szót használni, de akkor illett a rockoperára. A szu széthullásával megadatott a lehetőség valamit valóra váltani az akkori érzelmekből. Az ölbe hullott szabadságból a "szabad akarat" azt valósította meg, amit Robi tükörként a képünkbe tolt. Ez a szomorú a történetben.
Zárójelben jegyzem meg, házimozin néztem, a zene így élvezhető volt.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.08.22. 18:57:18

@biboldó: Igen, abban igazad van, hogy nincs elérhető közelségben alternatíva. Tényleg más volt a szocialista világrend végóráinak fílingje. Mára kicsit alábbhagyott a lendülete a szabadság akarásának.
Szerintem az aktuálpolitikai mondanivaló helyett közvetlenül a rendszerváltozás utáni élményekre kellett volna visszaemlékeznie. Na, ezen lamentálok egy kicsit, mert jó kérdés!

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.08.22. 20:30:09

@Mr Falafel: Én is lamentáltam kicsinykét, a youtube-on visszanéztem néhány részletet a 83-as és az erdélyi előadásból. Mindig zavart, ha az előadó túlszenvedte a szerepét. Most így visszanézve még feltűnőbb a kontraszt a mondandó és az előadás stílusa között. Tudom, Varga, Vikidál, Deák Bill és társai jó énekesek, kitettek magukért, le a kipával. Az viszont, hogy az akkori előadásokban szereplő hivatásos színészek is a meg nem értett világfájdalmat tolmácsolták, így utólag már több mondanivalót tartalmaznak. Vedd figyelembe, hogy ezzel szemben a Robi féle rendezésben jóval "lazábbak" voltak a szereplők. Pl számomra Torda figurája kifejezetten jó fazonnak tűnt.
Passz, talán a világfájdalom és a " vedd lazábbra a figurát" közötti különbségben, középút keresésében lehet a kiút?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.08.22. 22:05:22

@biboldó: A laza Alföldi éppen csak a múltunkat vette el. A fiatalságunkat, annak minden hevületével. A vágyunkat a változásra, hogy együtt valami jobbat csináljunk. Majd mi, mert mi vagyunk az a generáció. Alföldi most szépen ráfosott arra, amiben hittünk. Az sem számítana, ha nem szándékosan tette volna, hanem csak azért, mert nem érti, mit jelent magyarnak lenni. Sokan szerettük volna újra látni fiatalkori önmagunkat, a lázadót, a tettre készt. Alföldi most azt mondta, egy kupac szar voltunk, mert a magyar ennyi és nem több. Szépen be kell zárni minket egy kalitkába, hogy ott nyivákolhassunk.

Egyébiránt a 83-asba a meg nem értett világfájdalmat legfeljebb úgy lehet belelátni, ha belekeverjük az elbukott rendszerváltás 23 évének minden áfiumát.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.08.22. 23:07:35

@Mr Falafel: Nem a laza Alföldi vette el a múltunkat, hanem tükröt tartott, hogy mivé lettünk.
Rendszerváltás nem volt, senki nem bukott semmit, csak senki nem tudott élni az ölbe hullott lehetőséggel.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.08.23. 07:33:10

@biboldó: Éppenséggel rossz helyen tartogatja a tükröt. Mert a magyar népnek ehhez a sikertelenséghez semmi köze, azontúl, hogy nem húzta lámpavasra elitje jelentős részét 90-ben, majd 2006-ban. Az alkukat nem a nép kötötte, hanem az elitek, amelyek teljes egészében azonosak a bolsevik rezsim elitjével. Most komolyan, olyan szellemiséggel vársz el tevékeny beleszólást sorsunk alakításába, amelyik 2006-ban visított a külhoni katonai beavatkozásért, mert féltette hazugságra, trükkök százaira alapozott hatalmát? Például, ha 90-ben lett volna rendszerváltás, most nem lenne Parti-Nagy Lajos, Mészáros Tamás, Avar János, Kertész Ákos, Konrád György és még sorolhatnám. Nem lenne sok jobboldali sem, akit akkor még ismerni sem lehetett. Nem lennének, mert lógtak volna, mint a bolsevik rezsim fenntartói és haszonélvezői. Tényleg ezt hiányolja Alföldi, akinek az egész családja lógott volna? A magyarok 90-ben nem álltak bosszút. Hogy hibáztak? Talán. De az biztos, hogy egy mocskos örökségű féregnek nincs joga tükröt tartani az őt és családját megkímélők elé. Ha itt feltárnánk, hogy a baloldali elitből ki mindenki volt ügynök, korábban ÁVH-s, vagy szocializálódott a tömeggyilkosságokat éljenző környezetben, nem is volna ellenzék.
Én úgy gondolom, hogy a baloldalnak, a liberálisoknak hálásnak kéne lenniük, hogy nem lettek legyilkolva, hogy megtarthatták vezető pozíciójukat a kultúrában, gazdaságban és politikában egyaránt. Hálájukat úgy tudták volna legjobban kifejezni, hogy nem kúrják el a jövőnket, hogy megváltoznak, és emberként élnek. Ám abban igaza van Kövérnek, hogy kommunista kutyából nem lesz demokratikus szalonna. Még akkor is, ha ez rá is vastagon érvényes.
Mi igazolja a véleményem? - A legjobban az, hogy a kitelepült magyarok mind békésen, élhető körülmények között élnek. A cigányokat leszámítva, de ők csak a libbantak szerint magyarok. A magyarok szépen szétszóródnak a világban, és elviszik a hírét munkabírásunknak, tehetségünknek. Szépen alakulnak a magyar kolóniák a különböző kontinensek államainak városaiban. Magyarországon meg Alföldik pocskondiázzák a maradékot, mert nem volt rendszerváltás, ami kiirtotta volna őket. Fizikai értelemben is!
Persze, a baloldal mindent pocskondiáz, ami magyar, nekik minden savanyú, ha piros-fehér-zöld. Például az ősi múltunk kereséséről, gyökereink feltárásáról hogyan szoktak megnyilvánulni? - Kizárólag az undor szavaival. Magyarországon a bolsevik tudományos akadémia meg tudja akadályozni, hogy a hunokkal való testvérségünket megéljük. A világon egyetlen ország vagyunk, amelyik hivatalosan tagadja a hun-magyar rokonságot. Átérzed ennek a jelentőségét? Én át. Ezért tudnám szétrúgni az ilyen Alföldik fejét. Hogy fontos-e a valós múltunk megismerése, s ha fontos, miért az? - Szerintem te pontosan tudod a választ. És ezen az sem változtat, hogy a keresztény egyház egy hamisság. Az államalapítás szempontjából viszont pozitív tényező. Ambivalens érzéseink jogosak vele szemben. S ha az államalapítást úgy értékeljük, ahogy azt valóban kéne, akkor Alföldi nem rendezhetett volna ilyen szart. A hivatalos történetírás szerint a sumer birodalmat létrehozó törzsek nagyobbik fele Közép-Európából érkezett lóháton az égei-anatóliai térségbe. Ott egyesültek sémita (akkád) és óindiai törzsekkel. Ebből lett a sumer birodalom. Nimród, sumer király fia volt Hun és Magyar, ketten a százegynéhányból. A hun Attila visszatért K-Európába, palotát épített a Tápióságban. Történelmileg igazolt tény. Vagyis a magyarság nem honfoglalni jött Európába, hanem ősei földjére tért meg. Ez az igaz történelmünk, ezt tagadják meg tőlünk.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.08.23. 07:38:13

@biboldó: Még egy kérdés. Ismerve származásomat, szerinted lenne jogom, vagy okom finnyáskodni őseim kultúrájával kapcsolatban? Elképzelhetetlennek tartom, hogy tiszteletlen legyek vele szemben. Én eszerint ítélek. Anélkül, hogy egyetértést várnék bárkitől is. Tudod, a szabad akarat. :-))

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.08.23. 13:45:21

@Mr Falafel:
HeuRéka!
Nagyon jók az ilyen diskurzusok, engem most segített a zseniális rendezés mondandójának megértéséhez. Nevezetesen, hogy nem lenne szabad senkit lámpavasra húzni, felnégyelni, testvért gyilkolászni. Az lenne az ideális, ha egy nemzethez tartozók nem hagynák magukat megosztani. Hagyni kéne, hogy minden egyed a szabad akarata szerint döntse el, kit, milyen ideológiát tart helyesnek. Szabadon követhesse a római, bizánci irányzatot, a táltos tanítását. Esetleg mindenhonnan szűrje le számára megfelelő tudnivalót. Akkor talán egyetlen diktatúra sem tudná eltörölni a nép múltját, jelenét, jövőjét.

Bocs, ha túl pátoszosra sikeredtem, becsszó minden él nélkül így jött ki hirtelenjében.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.08.25. 08:46:37

@biboldó: Érdekes dolgokat látsz bele. Kíváncsi lennék, mit mond maga a rendező, mit akart láttatni, megmutatni nekünk. Odáig mindenesetre eljutottunk, hogy Szörényi nyilatkozott, és elismerte, több ponton ő inspirálta a rendezést. Viszont azt is mondta, hogy az ének szar volt, hogy Alföldi feláldozta az operát, hogy színházat csinálhasson.
Én nem tudom, elképzelhető, hogy volt értelmes mondanivaló, csak az nem jött át. Neked sem jött volna át semmi, ha nem Alföldi rendezi, hanem mondjuk Vidnyánszky. De ezért csodálatos dolog az emberi agy. Annyiféleképpen interpretálhatjuk, ahányan csak vagyunk.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.08.26. 21:14:15

@Mr Falafel: A mondanivaló a reakciókból jön át. Nem sok vitát olvastam ez ügyben, de a "Szörényi a meghülyült szabadkőműves"-től a "nagyot alkotott Alföldiig" volt benne minden. És talán a Te kritikádat leszámítva túlnyomó részben szélsőséges nézetek. Az eredeti mű egyik nagy erénye, hogy több igazságos. A mai közbeszéd viszont kizárólag az ellentétről, ellenségeskedésről szól. Ugyanilyen megosztott lenne közvélemény akkor is, ha Vidnyánszky rendezte volna akármilyen felfogásban. Ez már rég nem István kontra Koppány történet.
Külön tetszik, amikor a "stabil" nemzettudattal bíró okostojások egyaránt védelmezik Alfölditől az anyaszentegyházat és Koppányt. Merthogy szerintük ez mindkettő magyarság, Alföldi meg a magyarellenes.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.08.29. 23:15:44

@biboldó: Benéztem a mandira, egy Mordeháj nick baszakodik, inkább szórakázik a témában.

Ügyes:)
süti beállítások módosítása