Menekülttábor

hajléktalan gondolatok éjszakai szállása

DÖMDÖDÖM AZ ISKOLÁBAN

2017. november 11. 00:15 - Mr Falafel

Ki nem tudja, ki az a Dömdödöm? – Ő Lázár Ervin meséinek egyik hőse, a Négyszögletű Kerek Erdő lakója, egy rendkívül érzékeny kis lény, aki nem tud mást mondani, mint azt, hogy dömdödöm. Ám ezzel képes kifejezni az érzéseit, közölni a többiekkel folytatott társalgásban megfogalmazódott mondandóját, mesélni magáról és a körülötte lévő nagyvilágról, stb.

Egyszer, amikor versmondó versenyt rendeztek, Dömdödöm a következő költeményét szavalta el: Dömdödöm, dömdödöm, dömdö-dömdö-dömdödöm. Bruckner Szigfrid, a kiérdemesült oroszlán azonnal felháborodásának adott hangot, mondván, hogy ennek nincs értelme. Ám ekkor a társaság esze, a híres-neves Mikkamakka elmondta nekik, hogy ez azt jelenti, hogy mindnyájukat nagyon szereti.

Mindez miről jutott eszembe? – Egyrészt az oktatás reformja napi téma, különösen a politikai ellenzék körében. Másrészt éppen tegnap este chat-eltem egy középiskolás kis barátommal, aki friss iskolai élményeiről számolt be. Ám az elhatározást, hogy erről írnom kell valamit, az indikálta leginkább, hogy elolvastam az EDULINE interjúját Fenyő D. Györggyel, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola tanárával, a Magyartanárok Egyesületének alelnökével, aki szerint Jókait, Katonát, Vörösmartyt és Madáchot nem kéne tanítani a középiskolákban.

Mondta mindezt az irodalom tantárgy kötelező olvasmányai témakörének kapcsán. Állítása szerint Jókai olvashatatlan, a Csongor és tünde (Vörösmarty) története élvezhetetlen. Továbbá az sem tartható, hogy a világirodalmi ismeretek megszerzésében Homérosztól kezdve jutunk el a különböző korokon áthaladva a kortárs irodalomig.

Ezt az interjút aztán megosztotta a Facebook-on egy balliberális csoport (Tani-Tani), amely az oktatásra fokuszál. Ahol is olyan kommenteket sikerült elolvasnom, hogy kinyílt a bicska a zsebemben. Fenyő „tanár úr” agymenését támogatandó egy ELTE-s pszichológus figura kifejtette, hogy kötelező olvasmányt megnevezni azért baromság, mert nincs semmilyen statisztika arról, hogy az iskolában olvasottak kihatnának a felnőttkori viszonyunkra az olvasáshoz.  

A progresszív értelmiség egybehangzó szakmai véleménye tehát az, hogy az iskolai olvasmány egyetlen lényegi eleme a sztori, ami, ha mai korunk társadalmához kapcsolódó aktualitást nem tartalmaz, akkor haszontalan, olvasásra méltatlan, illetve eleve marhaság kötelezően előírni, hogy mit olvassanak a tanulók.

Fenyő ebben a tekintetben egyébként egy számomra is akceptálható felütéssel kezdi a mondandóját: „…most a lassúságot, a figyelmes, az elmélyülő olvasást kell megtanítani.” Érti ezt a digitális társadalomra jellemző gyors és felületes információfeldolgozás torzításait kiküszöbölendő. Helyes, egyetértek!

Ám az ördög mindig a részletekben rejlik, így végül eljutottunk Jókai szükségszerű likvidálásától a szocreál Örkényen és Ottlikon keresztül történő beemeléséhez a kánonba. Mert, mint azt Fenyő véli, a szocialista kultúra közelebb áll a mai fiatalokhoz, mint az ógörög, vagy a XIX. századi magyar. Kapaszkodjunk! – Mert időben közelebb van. Assszta gyere haza!

A mi haladárjaink szerint tehát az irodalom oktatás színvonalát az tudná igazán növelni, ha szépirodalom (vers és próza) gyanánt a szocializmus életérzéseit megörökítő írók és költők műveit olvasnák a nebulók, olyan fiatalok, akik egyébként már a rendszerváltozás után születtek. Fenyő elvtárs bizonyára nem hallgat magyar hip-hop-ot, így nem ismerheti a Ketioz nevű nagyszerű rapperünk strófába szedett igazságát, mely szerint „88-as arcok meg nem olvasnak Marxot”.

Értem én, hogy ezek a szakmakrémje urak és hölgyek nosztalgiát éreznek az után a kor után, amelyben ők és szüleik hatalmuk teljében bohém életet élhettek a fővárosban, de egy, a már a demokráciában született fiatalt nem érdekli jobban Örkény, mint Jókai. Nyilván egyik sem érdekli, hiszen a „sztorijaik” távol állnak az ő világától.

És ezek tanítanak az egyetemeinken, középiskoláinkban. Csupa egybites bolsevik Pavlov kutyája, akik, ha a szocializmusról van szó, nyáladzani kezdenek, és azonnal lehull a szakmaiság mimikrije.  

Csakhogy a múlt korok irodalmát nem annak történetei miatt kell megismernünk, mert abban benne lenne az adott kor társadalmi kór-, vagy látképe. Egyrészt nincs benne, hiszen egy jobb író plasztikus képei vagy árnyalják, eltúlozzák, esetleg karikírozzák a valóságot. Másrészt a múlt korok viszonyait inkább történelemórákon kéne elemezgetni.

Amiért mégis kötelezővé kell tenni gyermekeink számára a magyar irodalom évszázados remekeinek olvasását, az a nyelvnek, az emberi társadalom egyetemes jelrendszerének minél magasabb szinten történő elsajátítása, a szókincsünk bővítése, a szabatos fogalmazás készség szintre emelése, a nyelv és gondolkodás között fennálló kölcsönhatás révén az intelligencia fejlesztése.  

Hiszen a digitális társadalom (jelen korunk) legnagyobb problémája éppen a felszínes dekódolás, amely az egyszerűsítések, rövidítések általános alkalmazásával rombolja a nyelvet, az emberi kommunikáció legkifinomultabb eszközét, amely megadva a gondolkodás kereteit, irányítja a gondolkodás formáit. Logikus, ha a nyelvünk leegyszerűsödik, vele a gondolkodásunk is.

Az idegen nyelvekben való jártasság okán erőltetik például az angol eredetiben történő olvasást. Ami a nyelvtanulás szempontjából valóban helyes. Ugyanakkor nem szabad elfelednünk, hogy az angol egy nagyon egyszerű nyelv. Egyetlen szóval akár több mindent is leírnak, szemben a magyar nyelvvel, amelyben egyetlen érzést tucatnyi szóval van lehetőségünk kifejezni.

Márpedig, - amennyiben hihetünk a tudománynak – a nyelv egyszerűsödése a gondolkodásunkat is retrográd pályára állítja. Ami azért probléma, mert miközben a nyelv folyamatosan egyszerűsödik (s vele gondolkodásunk), addig az emberi társadalom egyre differenciáltabbá válik, ahol az egyénnek korábban soha nem tapasztalt élményeket, helyzeteket kell megélnie, azokhoz viszonyulnia és feldolgoznia. Mindezt tehát egy primitívebbé váló nyelvi eszközkészlet által szűkülő keretek közé szorított gondolkodással.

Ennek ellenére a magukat progresszív értelmiséginek nevezők a mellett érvelnek, hogy a gyermekeink ne ismerjék meg ma is használatos tárgyaink korábbi elnevezéseit, érzéseink kifejezésére használt szavaink régebbi keletű szinonimáit, nyelvünk sokszínűségét leleménnyel alkalmazó régi nagy íróink gondolatainak mondatokban való leképezéseit, amelyekkel bővíthetnék saját szókincsüket. 

Kérdem én, mi ez, ha nem szándékos lebutítása a jövő generációinak éppen azok által, akiknek az lenne a feladata, hogy fejlesszék az értelmüket? Hogy taníthat 40 éve egy ilyen Fenyő? Egy másodpercre sem lett volna szabad gyerekek közelébe engedni. Senkit azok közül, akik úgy gondolkodnak, mint ő.

Mert Dömdödöm bár egy bájos figura a mesében, én semmiképpen nem szeretném, ha a gyermekeink ennyire egyszerűen lennének csak képesek közölni a gondolataikat, kifejezni érzéseiket, meghatározni önmagukat vagy leírni a világot, amely körülveszi őket.     

Amikor pedig azt hallom haladóéktól, hogy az oktatás reformokra szorul, magam is azt gondolom, hogy feltétlenül. Ám szemben azzal, hogy ők mindig még több pénzt akarnak, én pusztán annyit, hogy takarodjanak az iskolákból. Mind! Az összes, aki szerint az oktatás gondjait elsősorban pénzzel lehet megoldani. Több fizetéssel, infrastruktúra-fejlesztéssel.

Természetesen mindkettő előnyére válna az oktatásnak. Végtére is a jövő letéteményeseinek képzésére semmilyen anyagi áldozat nem lehet drága. A pedagógus pedig, aki a legértékesebb munkát végzi, nem élhet éhbéren. Sajnos magunkkal hoztuk az államszocializmusból, hogy nem merünk őszintén súlyozni, értékpreferenciákat meghatározni, kinek a munkája előbbre való a másikénál, amire most ráerősít a liberális demokrácia kényszeres egyenlősítése (uniformizálása) is.

Ugyanakkor nem elfogadható egyetlen olyan hivatkozás sem a pedagógusok részéről, amelyben a tankönyvekre panaszkodnak, vagy arra, hogy jogszabályi feltételek okán nem képesek azt tanítani, ami helyes lenne. Ez hazugság, ócska emberek ócska kifogása. Amikor a tanteremajtó bezáródik, senki nincs ott, csak a tanár és a diákok.

Platón iskolája egy görög hősről, Akadémoszról elnevezett olajfa-liget volt. Innen az elnevezés: akadémia. Tanítványai itt gyűltek köré és hallgatták tanításait. Nem sokat adtak az infrastruktúrára, tankönyvek sem nagyon voltak. Csak tudását átadni kész és képes tanár, valamint tudásra szomjazó fiatal tanítványok.

Én őszintén sajnálom, ha valaki nem tanult elég állhatatosan, hogy felvegyék orvosi, jogi vagy közgazdaságtudományi karra, s így csak a tanárképző maradt, de saját sikertelenségükből táplálkozó frusztrációjukat ne a mi gyerekeink kínzásával, sarjadó értelmük tiprásával csillapítsák. Kifogásaik pedig kiváltképpen ne legyenek semmiféle feltételre, mert nincs szükségük másra, csak az őket körülülő gyerekekre.

Arról az apróságról már nem is szólva, hogy magasabb fizetéstől senki nem lesz alkalmasabb a feladata ellátására. Valaki vagy jó pedagógus, vagy nem. Sajnos a mai társadalmunkban az alkalmatlanok lényegesen nagyobb számban vannak az alkalmasoknál. S amilyen mihasznák, annyira önérzetesek is. Pedig, ha e poszt végén elkezdenénk sztorizni a tanárok viselt dolgairól, bizony nem maradna szülő, aki támogatná a bérfejlesztésüket.        

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://menekulttabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4513231433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élesi 2017.11.11. 12:26:42

Ahogyan az MTA-ban megalakulása óta nem fordult meg magyar ember, úgy a közoktatásban is kb. 70 éve bolsevik terror van, és nem látszik, hogy ez a közeljövőben megváltozna. Addig is aki jót akar a gyerekének, mindent el kell követnie annak érdekében, hogy az magántanuló lehessen.

Deansdale 2017.11.12. 15:48:02

A legnagyobb probléma az, hogy a multimédia megölte a könyvet. Egyfelől a kölykök figyelmét jobban vonzza ami mozog, színes, hangos, ahhoz képest a könyv színtiszta dögunalom; másfelől a folyamatos pezsgés, egymásra licitálás és szórakoztatóipari túlkínálat miatt a fiatalok képtelenek pár percnél tovább egyvalamire koncentrálni. (Az attention span-jük mikroszkopikus.) Amíg egy gyereknek szabadságában áll számítógépezni, okostelefonozni, konzolozni, tévézni, addig a könyv totál esélytelen. Szigorral persze rájuk lehetne erőszakolni, de annak meg nincs értelme. Manapság a szókincset a fészen bővítik meg az instán, nem könyvekből :\

Ha most kezdenék gyereknevelésbe, határozottan elzárnám a kölyköt egy rakás modern dologtól, és nem azért mert vaskalapos barbár vagyok aki így zárná ki a gyerekét az eljövendő tech mennyországból, hanem mert látom hogy miféle figyelemzavaros, nem csak műveletlen de kifejezetten művelődésellenes (és erre büszke), zavaros értékrendű idióták keletkeznek abból, ha a fiatalokat nem Jókai neveli, hanem Zuckerberg. És persze most sokan tiltakoznának, hogy dehát lehet azt jól csinálni, mértékkel, meg okosan, csakhogy ez hülyeség. Egyetlen szülő sem ül folyamatosan a gyermeke mellett, amíg az képernyőket bámul. Nagy szerencsével, ha a gyerek alaptermészete véletlenül pont olyan, akkor meg lehet úszni a dolgot, de mostanra már egyértelmű, hogy szinte teljes generációk mentek gallyra a nevelés multimédiával való helyettesítése miatt. A 40 felettieket még a TV ette meg, a 20-30 körüli korosztályt a net, a cset, a fész, a most iskolás korúakat pedig az okostelefonos forradalom, fokozatosan egyre durvább hatásfokkal.

Ha ezt valahogy sikerülne rendezni, akkor már csak az maradna hátra, hogy a kötelező olvasmányokat ésszerűsítsük. Először meg kellene szerettetni a kölykökkel az olvasást, a szókincsbővítés ráér később. Könnyed, humoros, érdekes dolgokat kellene olvastatni velük, akár ponyvát (mondjuk Rejtő hamarabb vinné rendszeres olvasásra a lurkókat mint Tolsztoj, azt garantálom), és ha már megvan az alap akkor kellene áttérni a tartalmasabb dolgokra. Aki az Antigonéval kezdi annak lehet hogy az egyben a dolog vége is...

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2017.11.12. 22:27:01

@Deansdale: Tőled vártam legkevésbé, hogy Fenyő magyar hangja leszel. :-)

Ha lehet, ne is nevezzük iskolának. Legyen a neve inkább kávéház. A tanárt se hívjuk tanárnak, legyen a neve mondjuk pincér. Felszolgálná a tejeskávét, kávét, eszpresszót vagy cappuccinot, bécsi fahéjasat lehetőleg, esetleg Red Bullt, mert azt is nagyon szeretik. Vodkával, egy kis alkohol sosem árt, leköti a szabad gyököket. Talán a marihuánás cigi sem lenne túlzás, elvégre gyógyítja a rákot, ha igaz. Esetleg megkérhetnénk a jogalkotót, hogy oldja fel tanulásra vonatkozó törvényi kényszert, ne legyen tankötelesség. Semmiféle joghatás ne fűződjék az iskolába járás megtagadásáért.

Tréfát félretéve. Rejtő kb. annyira érdekelné a mai fiatalokat, mint Jókai. Ráadásul kurvára nem érdekel, mit szeretnének. Az iskola kö-te-le-ző. Jogszabály szól erről. Vagyis nem választható a naplopás helyette. Az iskolában pedig nem azt akarjuk elérni, hogy a hülye gyerek felnőtt korban is Jókait olvasson, hanem pusztán annyit, hogy ne csak "mizu", meg "csá csumi csá" legyen. hanem "Üdvözlöm! Hogy szolgál a kedves egészsége?", meg "engedje meg, kisasszony, hogy segítsek". A tanulás tehát kényszerintézkedésként is felfogható, amelyet a gyermek érdekében hoztunk meg.

Az pedig, hogy a fiatalok figyelemhiányosak lennének, és ez a modern kütyük miatt van, teljességgel abszurd. Egyrészt számtalan játék van, mely éppenséggel koncentrációt, gondolkodást, fejlett logikát igényel. A nagy sebességgel áramló információ feldolgozása szintén tanulási folyamat (lenne). Másrészt az iskola azért van, hogy az ott megszerzett tudást a gyermek már felnőttként képes legyen feldolgozni. Nos, nyilván a túl sok információ feldolgozása hosszabb idő, ezért kell megtanítani őket arra, hogyan tudják felgyorsítani a folyamatot.
Emlékszem, egyetemen sok tantárgyunk neve kezdődött úgy, hogy "bevezetés" még negyedikben is. Egyik tankörtársam rákérdezett, hogy mikor lesznek a "kivezetés" tantárgyak. A válasz az volt, hogy majd az egyeteme után, amikor a megszerzett tudást elkezditek rendszerezni. Mekkora igazság! Én így tettem, nekem működik.

Szerintem az egyetlen gond, hogy a kelletlen, felkészületlen pedagógus, aki nem tudja, miként integrálja az oktatásba a modern kütyüket úgy, hogy azok segítsék a munkáját. S ami még borzasztóbb, fogalmuk sincs, mit kezdjenek a digitális információs közeggel. Nem tudnak segíteni a gyereken, hogy az adott keretek között, - értve ez alatt a tanrendet - miként lehetne a tananyagot és a mellette beáramló mindennapi információözönt összehangolni, kitenni a hangsúlyokat, interpretálni a különböző elemeket és kölcsönhatásukat annak érdekében, hogy a tanuló képes legyen helyesen feldolgozni a későbbiekben.

Rektori dicsérettel diplomáztam pe-pszi-n. Egy bukottakból álló osztályt vállaltam el a hospitáláson túl egy teljes félévre. Utolsó éven pedagógián nem sok kötelező óra volt, így bátran kipróbálhattam magam. Amikor felvettem az osztálynaplót, a tanáriban huhogás támadt. Előre féltettek, hogy fel fognak falni a kölykök. Helyette az történt, hogy senki nem bukott meg semmiből és élvezték a tanulást. Természetesen hívtak a minisztériumba mindenféle programokba. Nem is akárkik! Nemet mondtam, s amikor rákérdeztek, miért, őszintén elmondtam, hogy a kollégák, a pedagógusok miatt nem érdekel.

Szóval, tudom, hogy lehet megszerettetni a mai fiatalokkal Jókait, de akár Szent Ágostont is. Balzacról nem is szólva! Moliére? - A legviccesebb. És még sorolhatnám. Tanárnak lenni nem könnyű. Valakinek vagy van affinitása, vagy nincs. Akinek nincs, az lehet pincér a diákok kávéházában, akkor sem lesz yo fej, és még csak sem is tett semmi hasznosat.

Pár éve egy volt tankör társammal és egy tehetséges fiatal pedagógushallgatóval készítettünk egy tanulmányt, amelyben előre jeleztük, min és hogyan fog elbukni a KLIK. Szigorúan szakmai szempontokat sorakoztattunk fel, ráadásul mindhárman erősen irtózunk a liberális démonokrácia oktatásfelfogásától. Mégis rögtön ránk mondták, hogy libsicek vagyunk. Egy év múlva meg bukott a rendszer.

Deansdale 2017.11.13. 14:39:56

@Mr Falafel: Szinte semmiben nem értek egyet az oktatást butítani akarókkal, ha mégis úgy tűnt akkor félreérthetően fogalmaztam :) A jelenlegi rendszeren belül csak annyit tartanék szerencsésnek, hogy a dolgok sorrendjét átvariáljuk kissé, amúgy maradhat Jókai meg az összes klasszikus is, csak ne ilyesmivel kezdjenek a kölykök, mert ez a többséget elijeszti.

"nem érdekel, mit szeretnének. Az iskola kö-te-le-ző."

Ez igaz, de jó pedagógus bármiféle kényszert csak végső eszközként alkalmaz, elsősorban inkább érdeklődést próbál kelteni. Azzal, hogy a gyerekek nyakába borítod az Antigonét, hogy kötelező, pontosan azt fogod elérni ami jelenleg is van: beleszarnak, el sem olvassák, átvergődnek kettessel és másnapra elfejetik az egészet, ráadásul még az olvasást is megutálják közben, sokan egy életre. Erre a rendszerre ráférne némi ésszerűsítés.

"Az pedig, hogy a fiatalok figyelemhiányosak lennének, és ez a modern kütyük miatt van, teljességgel abszurd."

Ha lehet ez ne szivárogjon ki, de iskolában dolgozom :) Hidd el, a mostani generáció messze nem olyan, mint a miénk volt, és ez nem üres nosztalgia, hanem statisztikai tény. A legtöbben hülyén érkeznek otthonról, és ezen egy átlagos iskola szinte semmit nem tud javítani, mert alapvető szocializációs, kommunikációs, fegyelmi és koncentrációs problémákat nem is az ő dolguk lenne, ill. szakemberük és energiájuk sincs rá. Anno ha volt egy osztályban egy hülyegyerek aki pattogott akkor a tanár felemelte a hangját és visszaállt a rend. Most egy átlagos osztályban 2-5 "hiperaktív" és egyéb nagyhangú, rendbontó kölyök van, akik olykor a tanárnak is visszaszólnak. Ja, és most még nem is arról beszélek, hogy a törvényváltozásoknak hála a hülyék, autisták, fogyatékosok nagy része is be lett tolva a szabvány iskolákba, mert az milyen szép és haladó ha integráltan oktatják őket. Ez az iskolarendszer már nem olyan mint nekünk volt, és ez nem csak, sőt, nem elsősorban a pedagógusok hibája.

Oké, ha valaki nagyon jó képességű pedagógus és nagyon odateszi magát, akkor szarból is tud várat építeni. Na ja. Csakhogy ilyen intézményenként 2-3 van, és a többiek sem feltétlenül hülyék vagy dilettánsok, egyszerűen csak átlagos képességű tanárok. Jelen magyar körülmények között nem várhatod, hogy mindenki a szakma csúcsa legyen, mint a Holt költőkben Robin Williams. Szép álom, de ilyen a világon sehol sincsen.

Alfőmérnök 2017.11.13. 18:11:39

@Mr Falafel: Az érveiddel egyetértek, a példáiddal nem. Fenyőnek igaza van abban, hogy kilencedikesekkel Odüsszeiát, Iliászt olvastatni marhaság. Nem olvassák el (én sem olvastam el).
Jókai határeset, meg lehet szerettetni a diákokkal, de van más, amit könnyebb megszerettetni és ugyanolyan jó, vagy még jobb (pl. Mikszáth, mondjuk az is kötelező most is, helyesen).

Ottlik meg egyáltalán nem szocreál, az Iskola a határon-nak ott a helye a kötelezők között.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2017.11.13. 21:36:18

@Deansdale: Igen kicsit félreértettelek. Bevallom, másfél hete az ágyat nyomom, de nem nagyon akar múlni ez a rohadt taknyosodás. Kicsit tompább vagyok a szokottnál.

A kényszert úgy értem, hogy a jogszabályi kötelezés a tanulást nem csupán jogként, hanem kötelességként is értelmezi. Azt pedig, hogy a tanulónak mit kell tanulnia, központilag kell eldönteni, ez nem kívánságműsor. Más kérdés, hogyan tálalunk egy Stendhalt, vagy Hugo-tól A nevető embert. Egyébként az egyes tantárgyak jogszabályi követelményei tág teret hagynak a tanároknak. Direkt elolvastam a matematikát és magyart.

Azt elhiszem, hogy szar most tanárnak, mert soha annyi hülye szülő nem volt még, mint most. Tényszerűen nehezebb most a pedagógusok dolga. Na, de a nehéz feladata a szép feladat. :-)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2017.11.13. 21:49:15

@Alfőmérnök: Hááát, nem is tudom. Mi általánosban tanultuk az Odüsszeiát, mint mesét. Nekem már akkor is tetszett.
Amúgy meg melyik tanuló szereti a kötelező olvasmányokat? Én is ellógtam, amit csak tudtam, hogy aztán már nem kötelezőként elolvassam. :-)
18 évesen már megvolt a Jókai összes és Shakespeare, Balzac, Moliére. Imádtam. Nagyapám előtt nem volt szabad olvasni, ezért nagymamám titokban olvasott. Falta a könyveket. Anyám örökölte tőle, én meg tőlük.

Félreértettél, én nem azt akartam mondani, hogy Ottlik vagy Örkény szar volt, hanem azt, hogy a kor, amiben alkottak, s ami inspirálta őket, az a szocreál, amiért nyálcsorgatva nosztalgiáznak az ilyen Fenyő-félék.

Szerintem Ottlik abszolút szocreál. Az iskola a határon is. Abban az értelemben, hogy az államszocializmus tombolása idején mutatja be a Horthysta rendszer kegyetlenségét.

Alfőmérnök 2017.11.14. 01:31:59

@Deansdale: A Holt költők aljas hülyeamerikai film. Robin Williams felelős a srác öngyilkosságáért, de azért felmagasztalják a végén.

Alfőmérnök 2017.11.14. 02:28:26

@Mr Falafel: Mint mese izgalmas az Odüsszeia, de a többszáz oldalnyi hexametert kínzás elolvastatni tizennégy évesekkel. Később, mikor görög filozófiát tanultam, én is elolvastam, de ha a sors szeszélye folytán nem kezd el érdekelni a filozófia, vagy a görög kultúra, kurvafix, hogy egy sort sem olvastam volna el belőle. BTW, ha már görögök, néhány (de legalább egy) korai (szókratikus) Platón-dialógust viszont kötelezővé tennék.

Szerintem te is tudod, hogy a szocreál egy stílusirányzat, amitől Ottlik olyan távol áll, mint Makó Jeruzsálemtől.
Egyébként nem volt politizáló alkat, és szerintem teljesen félreértik, akik mindenekelőtt politikai tartalmat keresnek a műveiben. A politikai szál csak mellékszál, és amúgy mikor megjelent, a katonaiskolában játszódó részeket a szocializmus parabolájaként értelmezték, nem a Horthy-rendszer kritikájaként. Ottlik írja (lehet, hogy baromság, bár szerintem nem az, hanem bölcsesség, de ha baromság is, nem politikai baromság):
"Ami pedig a boldog gyerekeket illeti, az a tapasztalatom, hogy azok - mint Cocteau Enfants Terribles-jének hősei, akikhez hasonlót többet is személyesen ismerek - gyakran nem akarnak felnőni, még harmincéves korukban sem. De igazában nem ezt akartam megírni. Magát a boldogságot akartam én gyanúba fogni, mert eszembe jutott saját gyerekkorom a kőszegi katonaiskolában. Szép nagy kertben állt az intézetünk. A hálótermeket télen rendesen fűtötték, enni is kaptunk, majdnem eleget, egyenruhánkat megfoldozták, ha rongyos lett: szó sem volt nyomorúságról. Csak éppen soha nem tehettünk mást, mint amit vezényeltek. Nappal és éjjel kísérgettek őreink, váltott szolgálatban, afféle vérbeli porosz altisztek. Gond nélkül éltünk, házi könyvtárral ás zuhanyfürdővel, mint egy gazdag állam fegyencei. Mégis szomorú voltam, hosszú éveken át. Néha játszottunk, néha nevettünk. Ott volt ez a szomorúság mindennek az alján. Tíz-tizenegy éves korunkban már nem tudtunk sírni, elvesztettük ezt a képességet. Eszembe jutott a szalmazsákom. Eszembe jutott a sapkám mafla formája. A földszinti folyosó szaga. A szombathelyi országút, a két gyakorlótér, a téli vasárnap délelőttök. Ott tanultam meg a lázadást, a zsarnokság gyűlöletét, az élet ocsmányságát és csodálatosságát, az emberek meg a magam természetének vad gonoszságát és szelíd jóságát. Az elnyomás ellenállásra nevelt, a parancsszó különvéleményre, magányra. Észre kellett vennünk, hogy a képzelet szabad, hogy csak a gondolataink és az érzéseink függetlenek; így érlelődött bennünk az egyéniség, végső menedékünk. Sok minden eszembe jutott, s azt gondoltam, amikor feljegyeztem kék naptáromba ezt a pár szót, azt gondoltam, hogy semmi áron nem adnám oda gyerekkoromat egy boldog gyerekkorért; hogy nem szeretném, ha csupa-csupa boldog gyerek nőne fel ezentúl, olyanok, akik meg sem érthetnék az én gyerekkoromnak, vagy egyáltalán, emberi életünknek a szomorúságtól gyakran elválaszthatatlan szépségét."
mek.oszk.hu/01000/01003/01003.htm#54

Alfőmérnök 2017.11.14. 02:30:55

...egyáltalán nem volt szoci, sőt, kevesen tudják, mert erről nem nagyon írt, de hívő ember volt.
"Ha jól értettem, s a kérdés nem az, hogy mit jelent Jézus a világnak, az emberiségnek, az elmúlt és eljövendő évezredeknek, hanem hogy nekem, személyesen, budapesti lakosnak kicsoda Ő, akkor könnyű válaszolni rá. Uram és Megváltóm. Miként arra a kérdésre is van felelet, van szó, hogy például ki volt nekem egy kecskeméti születésű Szabó Erzsébet Ottlik Gézáné. Anyám. Fölöttem pedig a csillagos ég. De hogy mit jelent nekem a csillagos ég, anyám vagy Jézus, ezen sem elmélkedni nem szoktam, sem válaszolni nem tudok rá. Nem is tartozik másra, bizalmas magánügye kettőnknek, nekem és a csillagos égnek. Az emberi nyelv eddigi jelentéskészlete, összetételének szabályai, gondolkodásunk meglévő fogalmi felszerelése nem teszi lehetővé, hogy ilyen - nyelven inneni és nyelven túli, intuitíve megragadható - tartalmakat kifejezzünk (ahogyan egyszer a regényről szólva próbáltam demonstrálni). A legfontosabb dolgokról nem tudunk beszélni, vagyis gondolkozni sem létezésünk alapjai - a hallgatás mélyén - sértetlenül őriznek ép, teljes tartalmakat. A nyelv fel tudja bontani roppant összetettségüket részjelentésekre, érzelmi, indulati, etikai, esztétikai, gondolati, akarati jelentésekre. Ezek az értelmezések mind csonkák, hamisak. Az író a nyelvet nem ebben az értelmező, felbontó funkciójában használja, hanem éppen ellenkezőleg, mondhatnánk visszaélve a nyelvtan szerkezetével és a szavak jelentésrendszerével, versében, regényében a világ eredeti épségét és teljességét igyekszik visszaállítani. És ha ez egyáltalán sikerül neki, csak a szövegébe beáramló hallgatásokkal sikerülhet. Ha pedig nincs benne a művemben mindez, anyám, az égbolt, Jézus, akkor semmi sincs benne. Nem néven nevezve kell jelen lenniük - a vers nem a csillagokról szól, nem Jézusról, nem a költő anyjáról - hanem valóságosan. Ha Ő nem áradt bele a mégoly profán, világi jelentésmozzanatokból összerakott művembe - ha másként nem, hát mint szomjúság, halhatatlan vágy, a szarvas kívánkozása a szép hűvös patakra -, akkor nem is hoztunk létre semmit."
mek.oszk.hu/01000/01003/01003.htm#54

Deansdale 2017.11.14. 16:52:16

@Alfőmérnök: Már régen láttam, de úgy emlékszem az öngyilkos gyerek apja volt f*sz. De mindegy is, csak egy példa volt.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2017.11.15. 11:38:06

@Alfőmérnök: Hiszek neked, te ezen a téren sokkal tájékozottabb vagy nálam. Persze, ettől még Fenyőék imádnak nosztalgiázni a szocreál után, pedig (beleolvastam a könyvbe) Ottlik nyelvezete nem könnyebb jókaiénál. Sőt!

Alfőmérnök 2017.11.15. 21:52:24

@Deansdale: Az apja is fasz volt.
De amire te hoztad föl példának, arra jó példa az RW által alakított tanár.

(Csak úgy általában felidegesít, mikor erről a filmről beszélnek, mert értelmes emberek között is nagy kultusza van. szerintem meg sz@r. Igazándiból az idegesít, mikor arra hozzák fel példának, hogy Hollywoodban is csinálnak, jó, műűűvészi, stb. filmeket, ami igaz, de ez egy rossz példa, mondjuk te más miatt példálóztál vele, szóval nem volt indokolt a neked címzett megjegyzésem.)

Alfőmérnök 2017.11.15. 21:55:49

@Mr Falafel: Ebben viszont lehet, hogy igazad van, mert én meg Jókait nagyon régen olvastam, csak akkor mikor kötelező volt, Ottlikot meg később (többször is), és lehet, hogy mikor Jókait olvastam Ottlik is nehéznek tűnt volna, ma meg Jókai nem tűnne nehéznek, ha olvasnám. De nem olvasom, mert elvették tőle a kedvemet. :)

Frederick 2017.11.17. 16:17:31

@Alfőmérnök: @Mr Falafel:

Ha már szóba jött a Tani-tani, az alábbi "kedves" írást találtam a honlapon:
www.tani-tani.info/migrans_gyerekek_oktatasa

Hát nem édes? :P

"Én a MIGRÁNS GYEREKHADAT fogom nem középiskolás fokon tani-tani!"

Az írás arról szól, hogy a magyar oktatási rendszernek fel kell készülnie a migráns gyerekek oktatására. Annak az oktatási rendszernek, ami amúgy is alaposan meg van terhelve. Nem elég, hogy a liberális oktatáspolitikának köszönhetően a cigány lurkók, a hiperaktívak, az enyhe és közepesen súlyos fogyatékosok, az autisták be lettek erőltetve a hagyományos általános iskolákba, de még benyomnának mellé néhány (több ezer) migráns gyereket is. Majd a leterhelt és lefárasztott pedagógusok megbirkóznak vele!

Ez a Tani-tani is olyan idealisták gyülekezete, akiknek fingjuk nincs a valóságról!
süti beállítások módosítása